Tuesday, February 19, 2013

ျမန္မာရဲ ့စင္ကာပူအငယ္စားေလးျဖစ္လာမယ့္ ေနရာကို ေလ့လာၾကည့္ျခင္း

Tuesday, February 19, 2013
ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဘက္ကမ္းေျခမွ ကီီလိုမီတာ
၂၀ ခန္႔သာေဝးေသာ ရမ္မရီးကၽြန္းသို႔ အသြားအျပန္ ပို႔ေဆာင္ေပးေနေသာ ေလယဥ္ငယ္ေလး တစ္စင္း မွာခရီးသည္မ်ားကို သယ္ေဆာင္၍ ေက်ာက္ျဖဴေလ ဆိပ္တြင္ ဆင္းသက္ လိုက္စဥ္ လမ္းတေလွ်ာက္ ၌ ႏြားမ်ား ကေအာ္ျမည္ေနၾကသည္။ ပင္လယ္ကမ္း နေဘးမွအိပ္ေပ်ာ္ေနေသာကမ္းေျခၿမိဳ ႕ေလး ေက်ာ က္ျဖဴသည္ အေရာင္လြင့္ေနေသာ သစ္သားအိမ္ ငယ္ေလးမ်ား၊ တစ္ခါက ခမ္းနား ခဲ့ေသာစံ အိမ္ေဟာင္းမ်ား တည္ရွိေနရာ ၿမိဳ႕ေလးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာ ၏ အဆင္းရဲဆံုးေဒသမ်ားထဲမွ တစ္ခုျဖစ္၍ ကုန္ သြယ္ေရး ဗဟိုခ်က္ေလးတစ္ခုလည္း ျဖစ္ေနသည္။ ဤၿမိဳ႕ေလးတြင္ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ႏွင့္ ေသာက္သံုးေရတို႔မွာ ရွားပါးလွၿပီးေဒသခံစက္မႈ လုပ္ငန္းတို႔မွလည္း မတည္ရွိသေလာာက္ပင္။ ၿမိဳ႕ေနျပည္သူ အမ်ားစုမွာလည္း တစ္ေန႔ဝင္ေငြ တစ္ေဒၚလာႏႈန္းျဖင့္သာ ရွင္သန္ေန ရသည္။



သို႔ေသာ္လည္း ယခင္က ကိုလိုနီကမ္းေျခေဟာင္းေလးတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့သည့္ ဤၿမိဳ႕ေလးသည္ ၎ကို ဝိုင္းပတ္ ထားေသာ ေဒသတစ္ခုလံုးႏွင့္ အတူ အသြင္ေျပာင္းလဲသြားရန္ ရွိေနပါၿပီ။ ဤၿမိဳ႕ေလးမွာ သဘာဝရင္းျမစ္မ်ား
ရယူရန္အတြက္ တရုတ္ျပည္၏ အာသာငမ္းငမ္း ေမာင္းႏွင္အားတစ္ခု ျဖစ္ေနရံုမွ်မက ျမန္မာအတြက္လည္း
“စင္ကာပူ အေသးစားေလးတစ္ခု” ကိုဖန္တီးယူရန္ စီမံကိန္းတစ္ရပ္လည္းျဖစ္ေနသည္။ ထို ၿမိဳ႕ေလးမွာ စင္ကာပူကၽြန္းႏိုင္ငံေလး၏ စီးပြားေရးေအာင္ျမင္မႈကိုပံုတူကူးရန္ ျမန္မာ၏ မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးေသာ အေနာက္ဘက္ကမ္းရိုးတန္းတြင္ တည္ေဆာက္မည့္ စင္ကာပူ အေသးစားေလးပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ရွိ ၾကြယ္ဝေသာ ဓါတ္ေငြ႕သိုက္မ်ားရွိရာမွ ကီလိုမီတာ တစ္ရာခန္႔အကြာတြင္ ၿမိဳ႕ေလးမွာ ကမ္းရိုးတန္းအစပ္၌ ေရ အနက္ ၂၅ မီတာခန္ ့ရွိေသာ သဘာဝဆိပ္ကမ္းတစ္ခုကို မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ထားၿပီးအိႏိၵယသမုဒၵရာသို႔ သေဘၤာလမ္းေၾကာင္းမွသည္ေတာင္ အာရွ၊ အာဖရိကႏွင့္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းသို႔ လမ္းေၾကာင္းမ်ားကို ေပးအပ္ေနသည္။ ဤၿမိဳ႕ေလးသည္ တရုတ္ျပည္ႏွင့္ ေတာင္ ကိုရီးယားတို႔မွ ေဒၚလာဘီလီယံႏွင့္ ခ်ီသည့္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို ၎၏ၾကြယ္ဝေသာေရနံႏွင့္ သဘာဝဓါတ္ေငြ႕မ်ား ထုတ္လုပ္ေရးတြင္ဆြဲေဆာင္ခဲ့ျပီး ျဖစ္ သည္။

ယခုေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴသည္ အလြန္က်ယ္ျပန္႔ႀကီးမားေသာ အထူးစီးပြားေရးဇုန္တစ္ရပ္ တည္ေဆာက္ေရး
အတြက္ ရည္မွန္းခ်က္ႀကီးသည့္ စီမံ ကိန္းႀကီးတစ္ခုေရးဆြဲခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ယင္းဇုန္တြင္ ကူးသန္းေရာင္း ဝယ္ေရး ေရနက္ဆိပ္ကမ္းတစ္ခု၊ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားေပးစက္ရံု တစ္ရံု၊ ႏိုင္ငံတကာေလဆိပ္ တစ္ ခု၊ ေက်ာက္ျဖဴႏွင့္ တရုတ္ျပည္အေနာက္ေတာင္ပိုင္းကုိ ဆက္သြယ္မည့္ အေဝးေျပးလမ္းမႀကီးတစ္ခုႏွင့္ ရထားလမ္း တစ္ခုတို႔ပါဝင္ေနသည္။

အကယ္၍သာ ေအာင္ျမင္သြားခဲ့ပါက ဤစီမံကိန္းသည္ေဒသတြင္း၌ အလုပ္အကိုင္ေနရာေပါင္း ၂၅၀,၀၀၀ (ႏွစ္သိန္းငါးေသာင္း)ကို ဖန္တီးေပးႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ျမန္မာ အလုပ္သမားဒုဝန္ႀကီးျဖစ္ၿပီး အစိုးရ ၏ ေက်ာက္ျဖဴအထူး စီးပြားေရးဇုန္ ေအဂ်င္စီ အႀကီး အကဲ ဦးျမင့္သိန္းကေျပာၾကားသည္။ သို႔ေသာ္၎က ဤစီမံကိန္းေအာင္ျမင္ေရးမွာ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံသူတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားမ်ား လံုျခံဳစိတ္ခ်ေရး အတြက္ သာမက ယခင္အစိုးရလက္ထက္ အတိတ္ကာလတုန္းကလို အမွားမ်ား ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္ေရးအေပၚတြင္လည္း မူတည္ေနေၾကာင္း ဆို သည္။ သူေျပာေသာအတိတ္က အမွားမ်ားဆိုရာတြင္ စီမံကိန္းတစ္ခု ေဖၚေဆာင္လွ်င္ အစိုးရအေနျဖင့္ ေဒသခံျပည္သူမ်ားႏွင့္ညွိႏႈိင္းတိုင္ပင္ မႈ ေလ်ာ့နည္းျခင္းလိုကိစၥမ်ိဳးလည္းပါဝင္သည္။ ၎က “ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္တဲ့ ခ်ဥ္းကပ္နည္းကို လုပ္ေဆာင္ရပါမယ္”ဟုေျပာေနသည္။

ၿမိဳ႕မွ သိပ္မေဝးေသာ ေနရာတစ္ခုတြင္ေတာ့ အလုပ္သမား ၂,၀၀၀ နီးပါးခန္႔သည္ ျမန္မာ၏ အႀကီးဆံုးေသာ သဘာဝဓါတ္ေငြ႕ပေရာဂ်တ္ႀကီး မ်ားထဲမွတစ္ခုကို အၿပီးသတ္ရန္ ေဆာင္ရြက္ေနသည္။ ယင္းလုပ္ငန္းမွာ တရုတ္-ျမန္မာဓါတ္ေငြ႕ပိုက္လိုင္းျဖစ္ၿပီး ကုန္းတြင္းပိုင္း ပိုက္လမ္း ေၾကာင္းကို ေတာင္ကိုရီးယား ၏ ေဒဝူးအင္ တာေနရွင္နယ္ကုမၸဏီက ျမန္မာႏိုင္ငံပိုင္ ေရနံသဘာဝဓါတ္ေငြ ့လုပ္ငန္းႏွင့္ အျခားကုမၸဏီမ်ားစြာႏွင့္ ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ေနသည္။

လာမည့္ေမလမွစ၍ ဤပိုက္လိုင္းမွ တစ္ႏွစ္လွ်င္ဓါတ္ေငြ႕ ကုဗမီတာ ၁၂ ဘီလီယံခန္႔ ပို႔ေဆာင္သြား မည္ျဖစ္ၿပီး အမ်ားစုကို အနီးရွိ မေဒးကၽြန္းမွတဆင့္တရုတ္သို႔ ပို႔ေဆာင္ေစမည္ျဖစ္သည္။ တရုတ္ကုမၸဏီ
CNPC ႏွင့္ ျမန္မာမွ MOGE တို႔ ပူးေပါင္း တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ဤပိုက္လိုင္းသည္ ေက်ာက္ျဖဴမွ ယူနန္ျပည္နယ္ကူမင္းသို႔ အရွည္ကီလိုမီတာ ၈၀၀ခန္႔ ရွိၿပီး တရုတ္ျပည္အတြက္ အေရွ႕ အလယ္ပိုင္းမွ သေဘၤာျဖင့္ တင္ေဆာင္ လာေသာ ေရနံမ်ားကို တဆင့္ခံပို႔ေဆာင္ရာ လမ္းေၾကာင္း တစ္ခုလည္း ျဖစ္ လာမည္။

မၾကာမီက Financial Times သတင္းစာ၏ လာေရာက္ေလ့လာေရးသားခဲ့မႈတြင္ ေရနံပုိက္လိုင္းႏွင့္ ဆက္စပ္ရာ အေဆာက္အအံုမ်ားမွာ ၿပီးစီး လုနီးျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ ့ခဲ့ရသည္ဟု ဆိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၃ ႏွစ္လယ္မွစ၍ကူမင္းသို႔ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေရနံစိမ္းစည္ တန္ခ်ိန္ ၂၂ တန္ခန္႔ မွာ ဤပိုက္လိုင္း မွ ျဖတ္မည္ျဖစ္ကာ တရုတ္တို႔အဖို႔အေမရိကန္တို႔ ထိန္းခ်ဳပ္ထားေသာ မာလကၠာေရလက္ၾကားကိုျဖတ္၍ ၎၏ အသက္ ေသြးေၾကာေလာင္စာမ်ားကို ျဖတ္သန္းသယ္ယူေနရမႈမွ လြတ္ေျမာက္သြားေစေတာ့မည္ျဖစ္ သည္။

ယခုထိေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴတြင္ တရုတ္ႏွင့္ ေတာင္ကိုရီးယားတို႔၏ ပေရာဂ်တ္မ်ားမွာ ေဒၚလာသံုးဘီလီယံခန္႔ ကုန္က်ထားၿပီး သတ္မွတ္ဘတ္ ဂ်တ္၏ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ရွိေနေၾကာင္း ေဒသခံတာဝန္ရွိသူမ်ားက ဆိုသည္။သို႔ေသာ္ ဤပမာဏမွာ ျမန္မာ၏စီမံကိန္းမ်ား အေကာင္အထည္ ေဖၚလာလွ်င္ ထပ္ရွိလာမည့္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ နည္းေနပါေသးသည္။

ျမန္မာရွိ အျခားေနရာမ်ားမွ စက္မႈဇုန္စီမံကိန္းႀကီးမ်ားမွာလည္း ရန္ပံုေငြနညး္ပါးမႈ၊ ေဒသခံတို႔၏ ကန္႔ကြက္မႈ
မ်ားေၾကာင့္ ရုန္းကန္ေနရသည္။ သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္အနီးရွိသီလဝါ စက္မႈဇုန္စီမံကိန္းမွာမူ ဂ်ပန္ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံ မႈျဖင့္ ဆက္လက္ဖြံ႕ၿဖိဳးသြားဖြယ္ ရွိေနသည္။

ေက်ာက္ျဖဴ၏ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ေနရာက်မႈႏွင့္ ေရနံဓါတ္ေငြ႕စသည့္ သဘာဝရင္းျမစ္မ်ားႏွင့္ နီးစပ္စြာ တည္ရွိေနမႈတို႔က ထူးျခားမႈ ရွိလွ ေၾကာင္း ဦးျမင့္သိန္းက ေျပာၾကားသည္။ ဤသည္မွာ စီမံကိန္း၏ ထူးျခားေသာ တည္ရွိ မႈေၾကာင့္သာမကဘဲ အစိုးရကိုယ္တုိင္ကလည္း ယခင္ စီမံကိန္းမံကိန္းမ်ားႏွင့္ မတူ၊ ေဒသခံျပည္သူ၏ အႀကံေပးညွိႏိႈင္းမႈမ်ားကို လက္ခံေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ဦးျမင့္သိန္းက “ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံသူေတြ ကေတာ့ လာမွာပဲ။ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ အခြင့္အလမ္းေတြက သိပ္ေကာင္း
ေနလို႔ပါ။ ဒီစီမံကိန္းက ျမန္မာနဲ႔ ေဒသဆိုင္ရာ စီးပြားေရးႏွစ္ခုစလံုး ကို အရွိန္ျမွင့္ၿပီး ကုန္သြယ္ေရး ကို ေျပာင္းလဲေစပါလိမ့္မယ္” ဟု ေျပာၾကားသည္။

ယခုအခါတရုတ္သည္ ေက်ာက္ျဖဴႏွင့္ ကူမင္းကိုဆက္သြယ္မည့္ အၿပိဳင္သြယ္တန္းထားေသာ အရွည္၁,၂၁၅ ကီလိုမီတာရွိေသာ ရထားလမ္း ႏွင့္ အေဝးေျပးကားလမ္းတို႔ကို တည္ေဆာက္သြားရန္ သေဘာတူညီမႈ ရရွိထားၿပီး ျဖစ္သည္။ ဤဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းမ်ားမွာ တရုတ္- ျမန္မာ ေရနံ၊သဘာဝဓါတ္ေငြ႕ေပး ပို႔ေရးစီမံကိန္းႀကီး အတြက္ အသက္ေသြးေၾကာျဖစ္သည္။ျမန္မာတြင္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဥပေဒသစ္ အသက္ဝင္လာသည္ႏွင့္အမွ် ဤစီမံကိန္းႀကီးအတြက္ ေဆာက္လုပ္ေရးတင္ဒါေခၚယူလုပ္ကိုင္မႈမ်ားလည္း ရွိလာမည္ျဖစ္သည္။

စီမံကိန္းႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ ေျမယာကိစၥမ်ားကိုလည္း မွ်တစြာ ေျဖရွင္းႏိုင္လိမ့္မည္ ဟု ေျမျပႆ နာ ေၾကာင့္ ေႏွင့္ေႏွးေနေသာ အျခားစက္မႈဇုန္ စီမံကိန္းမ်ားကို ရည္ညႊန္း၍ ဦးျမင့္သိန္းက ေတြးေတြးဆ ဆ ေျပာေနသည္။ သို႔ေသာ္ေက်ာက္ျဖဴတြင္ အရာရာအဆင္ေျပေနေသာ္လည္း ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္က မူဆလင္ မ်ား ေနထုုိင္ရာၿမိဳ႕၏ အပိုင္းတစ္ခု တြင္ ေဒါသထြက္ေနေသာ လူအုပ္၏ မီးရိႈ႕မႈတစ္ခု ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး ျပႆနာ မ်ားႀကီး ထြားလာမည္ကို စိုးရိမ္ေနခဲ့ရေသးသည္။ သို႔ေသာ္ ေဒသခံအာဏာပိုင္မ်ားက ဤအက်ပ္ အတည္းမွာ ၿပီးဆံုးသြားခဲ့ၿပီဟု ေျပာခဲ့သည္။

ဤအေတာအတြင္း သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ေရးရာတက္ၾကြလႈပ္ရွားသူမ်ားက စီမံကိန္ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ သတိေပးေနၾကသည္။ Arakan Oil Watchအဖြဲ ့ကလည္း “အစိုးရက ဘာေတြစဥ္းစားေနတာလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အဖိုးတန္ကမ္းေျခေတြကို ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီေတြကို ေပးျပီး အဆိပ္သင့္ေနတဲ့ စက္မႈဇုန္ အျဖစ္ေျပာင္းမလို ့လား” ဟု ေျပာဆိုေနသည္။

ျမန္မာမွ ၿမိဳ႕ျပေရးရာစီမံကိန္းပညာရွင္ ဦးဝင္းျမင့္က “ဖြံ ့ျဖိဳးေရးစီမံကိန္းေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဆႏၵျပကန္႔ ကြက္ၾကတာေတြကေတာ့ အၿမဲတမ္း ရွိေနမွာပဲ။ဒါေပမယ့္ ဒီအစိုးရက လမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚ သြားေနတာ ပါ။ ေဒသခံျပည္သူေတြနဲ ့တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးသလို ျပည္သူ႔အသံေတြကို လည္း နားေထာင္ေနပါ တယ္။ ျပီးေတာ့ သူတို႔ကို ၾကည့္ရတာ အတိတ္တုန္းက အမွားမ်ိဳးေတြကို ေရွာင္ၾကဥ္ဖို႔ သံႏိၷ႒ာန္ ခ်ထားတဲ့ပံု
ေပၚေနပါ တယ္” ဟု ေျပာၾကားသည္။

ေက်ာက္ျဖဴ၏ အေစာပိုင္း ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံသူမ်ားအတြက္လည္း ဤသေဘာတိုင္းပင္ျဖစ္သည္ဟု ေျပာႏိုင္သည္။
ေက်ာက္ျဖဴ၏ အေစာပိုင္းကပင္ လာေရာက္ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံေနခဲ့သည့္ တရုတ္ကုမၸဏီ CNPC က ၎တို႔သည္
ေဒသတြင္း၌ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား၊ေဆးရံုမ်ား တည္ေဆာက္ေရး၊ ရမ္း မရီးကၽြန္း၏ အဓိက ရြာႀကီးငါးရြာ အတြက္ ေရခိ်ဳႏွင့္ ေသာက္သံုးေရထုတ္လုပ္ေရးစက္မ်ား တည္ေထာင္ေပးျခင္းတို႔အတြက္ ေဒၚလာဆယ္ သန္းေက်ာ္ သံုးစြဲထားၿပီး ေနာက္ထပ္လည္း ေငြသံုးရန္စီစဥ္ထားသည္ဟု သိရသည္။ ထိုရြာမ်ားထဲမွ တစ္ခုတြင္မူ တရုတ္မန္ေနဂ်ာမ်ားသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္ ၎တို႔အေနႏွင့္ေဒသခံမ်ားကို ေလ့က်င့္ သင္ၾကားေပးမႈမ်ား မလုပ္ရသည္ ကို ေမးျမန္းစံုစမ္းခံေနရသည္။

CNPC ၏ စက္ရံုအေဆာက္အဦးတြင္ေတာ့ လုပ္သားေပါင္း ၁,၈၀၀ ရွိရာတြင္ ျမန္မာလုပ္သားမွာ ၄၀၀ခန္႔ သာ ရွိသည္။ က်န္သူမ်ားအားလံုးမွာ တရုတ္လုပ္သား၊ ပညာရွင္မ်ားခ်ည္းသာ ျဖစ္ေနသည္။ တရုတ္မန္ေန ဂ်ာတစ္ဦးကမူ “ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဒသခံျပည္သူေတြကိုကူညီခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို ့ပေရာဂ်တ္က ႏွစ္ ၃၀
ၾကာမွာ။ ဒီက လူ႔အဖြဲ ့အစည္းနဲ႔ ေကာင္းမြန္တဲ့ဆက္ဆံေရးတစ္ရပ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို ့လိုအပ္ပါတယ္” ဟုေျပာၾကားသည္။

ဧကန္

Ref: Gwen Robinson, Myanmar plans its own ‘mini Singapore’. Fanancial Times.
The Myanma Age

No comments: