Wednesday, 28 August 2013
သူရ ဦးေရႊမန္း နာယက အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ဖြဲ႕စည္းထားေသာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ေလ့လာသုံးသပ္ေရးေကာ္မတီက ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ
၃၁ ရက္မတုိင္မီ အေျခခံဥပေဒကုိ အၿပီးေလ့လာ သုံးသပ္ေတာ့မည္ဟု ထုတ္ျပန္ေၾကညာလိုက္သည္။
လတ္တေလာ အစုိးရႏွင့္လႊတ္ေတာ္အၾကား၊ တပ္မေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား ႏွင့္ အာဏာရ ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခုိင္ေရး ႏွင့္ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးပါတီလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားအၾကား အဆင္မေျပမႈမ်ား ရွိေနရာ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္မႈ အေပၚ သက္ေရာက္မႈရွိႏုိင္ေျခမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္းၿပီး ရွမ္းတုိင္းရင္းသားဒီမုိကရက္တစ္ ပါတီ(က်ားျဖဴ)မွ သီေပါၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဦးရဲထြန္းကုိ ဧရာ၀တီ အယ္ဒီတာအဖြဲ႕၀င္ သာလြန္ ေဇာင္းထက္က ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းထားပါသည္။
ေမး။ ။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကုိ ျပင္ဆင္တဲ့ေနရာမွာ လႊတ္ေတာ္က မေပါက္ၾကားေစရန္ လွ်ဳိ႕၀ွက္ေဆာင္ရ မယ္ဆုိၿပီး ညႊန္ၾကားခ်က္ ပါ၀င္လာတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ သုံးသပ္တယ္ဆုိတာက ျပည္သူ အားလုံးနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ ကိစၥမဟုတ္ဘူးလား။
ေျဖ။ ။ တခ်ဳိ႕ကိစၥေတြက လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ မဲခြဲဆုံးျဖတ္ရမွာေလ။ လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီေတြမွာ ေဆြးေႏြးတဲ့ အခါမွာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေဆြးေႏြးလို႔ရတယ္။ ေကာ္မတီထဲမွာ ေဆြးေႏြးတဲ့ဟာေတြကုိ အျပင္ကုိ မေပါက္ၾကားရဘူးလုိ႔ လႊတ္ေတာ္ဥပေဒေတြမွာ ရွိၿပီးသား။ ေကာ္မတီထဲမွာ ဘယ္သူက ဘယ္လိုရပ္တည္ တယ္၊ ဘာေျပာတယ္ဆုိတာ အျပင္မွာ မေျပာရဘူးဆုိၿပီး ျပ႒ာန္းထားတယ္။ အဓိပၸာယ္က ဘာကုိရည္ရြယ္ တာလဲဆုိေတာ့ ေကာ္မတီထဲမွာ ေဆြးေႏြးၾကတဲ့ ကိစၥေတြက ေကာ္မတီ၀င္ေတြအၾကား လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိေဆြးေႏြးႏုိင္ေအာင္ အကာအကြယ္ေပးထားတာ။ တခ်ဳိ႕ကိစၥ ေတြက မိမိရဲ႕သေဘာထားကို လူသိရွင္ ၾကားေျပာဖို႔ ေကာင္းတာေတြရွိသလုိ၊ မေကာင္းတာေတြလည္း ရွိတယ္။ ဥပမာဆုိၾကပါစုိ႔။ မ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒ လိုဟာမ်ဳိး။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ နဲ႔ အမ်ားႀကီး ပတ္သက္ေနတဲ့ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ေရး နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အရည္အခ်င္း သတ္မွတ္တဲ့ကိစၥ လိုဟာမ်ဳိးေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေကာ္မတီထဲမွာ ဘယ္သူက ဘယ္လို ေျပာတယ္ ဆုိတာမ်ဳိး ထုတ္ၿပီးေျပာရင္ ေပါက္ၾကားရင္ မေကာင္းတဲ့ ဂယက္ေတြရုိက္မွာစုိးလုိ႔။ ဒီဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ က်မွ လွ်ဳိ႕၀ွက္ရမယ္ဆုိၿပီး သတ္မွတ္တာမဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔ အရင္ ေကာ္မတီမွာ အဲဒီ စည္းကမ္းက ရွိၿပီးသားပဲ။ ဘယ္လို ျပႆနာေတြ ကို ေဆြးေႏြးတယ္ဆုိတာေတာ့ သိရမွာေပါ့။ ဘယ္အေျခ အေန ေရာက္ေနၿပီဆုိတာေတာ့ သိခြင့္ရမွာပါ။ ဘယ္သူက ဘယ္လိုရပ္တည္ေနသလဲဆိုတာမ်ဳိးေတာ့ အဲလုိမ်ဳိးေတာ့ေျပာလုိ႔မရဘူး၊ သိခြင့္မရႏုိင္ဘူးေပါ့။
ေမး။ ။ တကယ္လုိ႔ လွ်ဳိ႕၀ွက္ထားတဲ့ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြ ေပါက္ၾကားသြားရင္ ဘာေတြျဖစ္မလဲ။
ေျဖ။ ။ လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒ ေတြအရ အေရးယူမွာေပါ့။ လွ်ဳိ႕၀ွက္ခ်က္ေပါက္ၾကားတယ္ဆုိရင္ ေကာ္မတီ၀င္ အျဖစ္က ထုတ္ပစ္မလားေတာ့မသိဘူး။ အဲဒါလည္း စည္းကမ္းခ်က္ ဘယ္လိုသတ္မွတ္မလဲေတာ့မသိဘူး။
ေကာ္မတီ၀င္အျဖစ္ ရပ္စဲတာမ်ဳိးေလာက္ပဲရွိမွာပါ။
ေမး။ ။ တကယ္လို႔ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ သုံးသပ္ေရး ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ သတင္းမီဒီယာ ေတြက စုံစမ္း ေဖာ္ထုတ္ေရးသားမယ္ဆုိရင္ေကာ။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တဦးဦးဆီက သတင္းအခ်က္ အလက္ေတြရလို႔ ထုတ္ေဖာ္ၿပီး ေရးလုိက္မယ္ဆုိရင္ေကာ ဘယ္လိုအေရးယူမႈေတြရွိႏုိင္မလဲ။
ေျဖ။ ။ မေရးသင့္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ မွန္းၿပီး ေရးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ရတာေပါ့။ေကာ္မတီဘက္က ဘယ္သူ႕ဆီက ေပါက္ၾကားတယ္ဆုိတာ ရွာလိမ့္မယ္ထင္တယ္။ ေရးတဲ့မီဒီယာေတြအေနနဲ႔ကေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္လွ်ဳိ႕
၀ွက္ခ်က္ဥပေဒတို႔ဘာတုိ႔နဲ႔ ေတာ့ သြားၿငိမယ္ ထင္တယ္။ လႊတ္ေတာ္္ထဲမွာ ေရာက္လာတဲ့ စာရြက္စာတမ္း ေတြထဲက မီဒီယာေတြသိသင့္တဲ့ ကိစၥမ်ဳိးဆုိရင္ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ဆီပို႔တဲ့အခါမွာ လွ်ဳိ႕၀ွက္တုိ႔ ဘာတုိ႔ ေရးထားရင္ က်ေနာ္က မေပးရဲဘူး။ လွ်ဳိ႕၀ွက္တုိ႔ ဘာတုိ႔ မေရးထားရင္ေတာ့ က်ေနာ္ပုိ႔ေပးတယ္။ ဒါကလည္း လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒေတြထဲမွာ လႊတ္ေတာ္တြင္း ျဖန္႔ေ၀သည့္ စာရြက္စာတမ္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အေရးယူ ပုိင္ခြင့္မရွိ ဆုိတဲ့ ဥပေဒရွိလုိ႔ က်ေနာ္ လုပ္ရဲတာ။ ဒါေပမယ့္ လွ်ဳိ႕၀ွက္လုိ႔ ေရးထားရင္ က်ေနာ္လည္း မေပးရဲဘူး။
ေမး။ ။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပန္သုံးသပ္တာကို ၄ လအတြင္းမွာ အၿပီးလုပ္ႏိုင္ပါ့မလား။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ တုိင္းရင္းသား စည္းလုံး ညီညြတ္ေရး တို႔အတြက္ ျပင္ဆင္ခ်င္တဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ေသေသခ်ာခ်ာ သုံးသပ္မႈ ေတြလုပ္ႏုိင္ပါ့မလား။ ေနာက္ၿပီး တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ဒီမုိကေရစီအင္အားစု အားလုံးလုိလားတဲ့ အေျခခံ ဥပေဒ ျဖစ္တဲ့အထိ ျပင္ဆင္ႏုိင္ပါ့မလား။
ေျဖ။ ။ ျပင္တယ္ဆုိတာက အားလုံးက တသေဘာတည္း ျဖစ္တယ္ဆုိရင္ ျမန္မွာေပါ့။ အားလုံးဆိုတာက အဓိကက်တဲ့ တပ္မေတာ္ရယ္၊ျပည္ခိုင္ၿဖဳိးပါတီရယ္၊ သမၼတနဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕ ေတြေပါ့။ သမၼတက လႊတ္ေတာ္ထဲ မွာ လာၿပီး မဲေပးလုိ႔မရေပမယ့္ ၾသဇာရွိတယ္။ သမၼတက တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္အေပၚမွာေရာ၊ ျပည္ခိုင္ၿဖဳိးပါတီက ေခါင္းေဆာင္ပုိင္းအခ်ဳိ႕ေပၚမွာေရာ ၾသဇာရွိတယ္။
ဦးေရႊမန္းလည္း ေျပာထားၿပီးသားပဲ။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္တဲ့ေနရာမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္းကလည္း သေဘာတူဖုိ႔ လိုတယ္ဆုိတာက လႊတ္ေတာ္ထဲက ျပည္ခိုင္ၿဖဳိးအမတ္ေတြ၊ တပ္မေတာ္က လႊတ္ေတာ္အမတ္ ေတြက သေဘာေပါက္ဖို႔၊ သေဘာတူဖို႔လိုတယ္ဆုိတာေျပာတာပဲ။ တခ်ဳိ႕က ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကုိ တကယ္တန္းျပင္မယ္ဆုိရင္ ၃ လဆုိရင္ ရတယ္ဆုိတာ ေျပာေနၾကတယ္။ အားလုံးက ဒါကုိ ျပင္ရမယ္ဆုိၿပီး နားလည္ၿပီး သေဘာတူၾကရင္ေတာ့ ၃ လဆုိတာက ျဖစ္ႏုိင္တာေပါ့။ အခုက အဲလို သေဘာတူ ေနၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္က အျမင္မတူၾကဘူး။ ဟုိဘက္က ဒါက ဒီမုိကေရစီမက်ဘူး ျမင္ေပ မယ့္ အျခားဘက္က အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားရွိရမယ္ဆုိတာ ျမင္တယ္။ အဲဒါေတြ နားလည္ေအာင္ အခ်ိန္ တခုကိုယူ။ အျပန္အလွန္ ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္ရမယ္။ ဥပမာဆုိၾကပါစုိ႔။ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္း လႊတ္ေတာ္ထဲက ထြက္သြားဖို႔ဆုိတာက ဒီအခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုမွ မရႏုိင္ဘူး။ ဒီတေခါက္မွာလည္း လုပ္လို႔မရႏုိင္ေသးဘူး။ အဲဒါရႏုိင္ ဖုိ႔ဆုိရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္၊ တိုင္းရင္းသား ေဒသေတြကလည္း ဖြံ႕ၿဖဳိးုတုိးတက္ၿပီး ခြဲထြက္ခ်င္တဲ့စိတ္ မရွိေတာ့မွ၊ ျပည္တြင္းစစ္ကလည္း မရွိေတာ့ဘူး ဆုိေတာ့မွ တပ္မေတာ္သားေတြကလည္း လႊတ္ေတာ္ထဲက ထြက္ဖို႔ ေခါင္းၿငိမ့္မွာေပါ့။ အခ်ိန္လုံေလာက္ ေအာင္ ေပးဖုိ႔ လုိတယ္။ အခု ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ႀကီးလုပ္ဖို႔ တဖက္က ဖိအား ေပးေနတယ္။ ၃ လနဲ႔ လုပ္လို႔ရ တယ္ဆုိၿပီးေျပာေနတယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ျမင္ေနရတဲ့ အေျခအေနေတြအရ တခ်ဳိ႕ကိစၥေတြက ျပင္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ကို မလြယ္ဘူး။
ေမး။ ။ တပ္မေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ နဲ႔ ႀကံ့ခိုင္ေရး ကုိယ္စားလွယ္ေတြအၾကားမွာလည္း အဆင္မေျပမႈေတြရွိ ေနေတာ့ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖုိ႔ အလားအလာ ဘယ္လိုျဖစ္မလဲ။
ေျဖ။ ။ အဲဒါေၾကာင့္မုိ႔ အခ်ိန္ယူရမယ္လို႔ေျပာတာ။ ဘုံအက်ဳိးစီးပြားေတြျဖစ္တဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးရဖို႔ အခ်ဳိ႕ကိစၥေတြေလ်ာ့ေပးတာမ်ဳိး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ တုိင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ေရးအတြက္ ဥပေဒ ျပင္ဆင္မႈေတြ ျဖစ္လာဖို႔ ေတာ့ ေမွ်ာ္လင့္လို႔ရပါတယ္။ေနာက္တခုက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားမွာ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခရုိင္ တာ၀န္ခံေတြကုိျပည္သူလူထုက ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္တာမ်ဳိးေတြစနစ္ကို ပုိေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပး ႏုိင္ေတာ့ အဲဒါမ်ဳိးေတြေတာ့ ျပင္ေကာင္းျပင္ႏုိင္တာေပါ့။
ေမး။ ။ ဦးေရႊမန္းနဲ႔ ဦးသိန္းစိန္အၾကားမွာ ပဋိပကၡ အသြင္ေဆာင္တာေတြရွိေနေတာ့ အဲဒီအသြင္ေဆာင္မႈ ကေရာ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္မႈ အေပၚမွာဘယ္ေလာက္္အထိ သက္ေရာက္မႈရွိမလဲ။
ေျဖ။ ။ ဦးေရႊမန္းနဲ႔ ဦးသိန္းစိန္ၾကားက ပဋိပကၡက သက္ေရာက္မႈ ရွိႏုိင္တာေပါ့။ တခ်ဳိ႕ကိစၥေလးေတြက သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ညီညြတ္မႈၿပီးေတာ့ အျပန္အလွန္နားလည္မႈရွိၿပီးေတာ့ ဒါကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္ အနာဂတ္ အတြက္ ဒါ ျပင္သင့္ဖို႔ သင့္ပါတယ္ဆုိၿပီး စကားေျပာလုိက္ရင္ အဆင္ေျပ ႏုိင္တဲ့ကိစၥက အဲဒီလုိ ပဋိပကၡက ရွိေနေတာ့ မေျပလည္ႏုိင္ဘူးေပါ့။ ေနာက္ၿပီး ဦးသိန္းစိန္က တေယာက္တည္း မဟုတ္ဘူး။ သူ႔ဘက္မွာလည္း သူ႕အုပ္စုနဲ႔ ရွိေနတဲ့အခါက်ေတာ့ ပုဂၢဳိလ္ေရး ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သူက ျဖဴတယ္ဆုိရင္ ကုိယ္က မည္းတယ္ဆုိတဲ့ အစြဲေတြနဲ႔ ခ်ည္းကပ္မႈမ်ဳိးေတြနဲ႔ တုိင္းျပည္အတြက္ မေကာင္းႏုိင္ဘူး။ အဲလိုဟာမ်ဳိးေတြက မေမွ်ာ္လင့္တဲ့ေနရာမွာ ရွိလာႏုိင္တယ္။
ေမး။ ။ အခု ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ သုံးသပ္မႈက သိပ္မေတာ့အမ်ားႀကီးေမွ်ာ္လင့္လို႔မရဘူးလို႔ ေျပာခ်င္တာ လား။
ေျဖ။ ။ ဟုတ္တယ္။ မွ်တတဲ့ ခ်ည္းကပ္မႈမ်ဳိးနဲ႔ လုပ္ရင္ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔တုိင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ေရး အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ႏုိင္တယ္။ မွ်တတဲ့ခ်ည္းကပ္မႈ ရွိဖို႔လိုတယ္။ အျပင္မွာလည္း ဖက္ဒရယ္စစ္စစ္ဆုိလို႔ရွိရင္ ရွစ္ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္ရမယ္။ ကုိယ္ပုိင္တပ္နဲ႔ ကုိယ္ပုိင္ရဲတပ္ဖြဲ႕နဲ႔ျဖစ္ရမယ္တို႔ အဲလိုမ်ဳိးေတြ ေျပာလုိ႔ ဆိုလို႔ ရၿပီဆုိၿပီး ဇြတ္အတင္းေျပာရင္ ပုိၿပီးေ၀းသြားမွလည္း စိုးတယ္။ ဘာမွ မရမွာလည္း စုိးတယ္။ လက္ေတြ႕ႏုိင္ငံ ေရးကို သိတဲ့ ပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးေတြ၊ ႏွစ္ဖက္လုံးက ယုံၾကည္မႈရတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြက တဖက္နဲ႔ တဖက္ နားလည္ေအာင္ ေျပာရင္ရတယ္။ သမၼတနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ၾကားမွာ အဲဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ျပႆနာ သိပ္မရွိဘူး ထင္တယ္။ ျပႆနာေတာ့မရွိဘူး။ သုိ႔ေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕က နားလည္မႈ ရွိဖုိ႔ေတာ့လုိတယ္။
ဧရာ၀တီ
က်ားျဖဴပါတီမွ သီေပါ ၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဦးရဲထြန္း
သူရ ဦးေရႊမန္း နာယက အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ဖြဲ႕စည္းထားေသာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ေလ့လာသုံးသပ္ေရးေကာ္မတီက ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ
၃၁ ရက္မတုိင္မီ အေျခခံဥပေဒကုိ အၿပီးေလ့လာ သုံးသပ္ေတာ့မည္ဟု ထုတ္ျပန္ေၾကညာလိုက္သည္။
လတ္တေလာ အစုိးရႏွင့္လႊတ္ေတာ္အၾကား၊ တပ္မေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား ႏွင့္ အာဏာရ ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခုိင္ေရး ႏွင့္ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးပါတီလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားအၾကား အဆင္မေျပမႈမ်ား ရွိေနရာ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္မႈ အေပၚ သက္ေရာက္မႈရွိႏုိင္ေျခမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္းၿပီး ရွမ္းတုိင္းရင္းသားဒီမုိကရက္တစ္ ပါတီ(က်ားျဖဴ)မွ သီေပါၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဦးရဲထြန္းကုိ ဧရာ၀တီ အယ္ဒီတာအဖြဲ႕၀င္ သာလြန္ ေဇာင္းထက္က ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းထားပါသည္။
ေမး။ ။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကုိ ျပင္ဆင္တဲ့ေနရာမွာ လႊတ္ေတာ္က မေပါက္ၾကားေစရန္ လွ်ဳိ႕၀ွက္ေဆာင္ရ မယ္ဆုိၿပီး ညႊန္ၾကားခ်က္ ပါ၀င္လာတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ သုံးသပ္တယ္ဆုိတာက ျပည္သူ အားလုံးနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ ကိစၥမဟုတ္ဘူးလား။
ေျဖ။ ။ တခ်ဳိ႕ကိစၥေတြက လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ မဲခြဲဆုံးျဖတ္ရမွာေလ။ လႊတ္ေတာ္ေကာ္မတီေတြမွာ ေဆြးေႏြးတဲ့ အခါမွာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေဆြးေႏြးလို႔ရတယ္။ ေကာ္မတီထဲမွာ ေဆြးေႏြးတဲ့ဟာေတြကုိ အျပင္ကုိ မေပါက္ၾကားရဘူးလုိ႔ လႊတ္ေတာ္ဥပေဒေတြမွာ ရွိၿပီးသား။ ေကာ္မတီထဲမွာ ဘယ္သူက ဘယ္လိုရပ္တည္ တယ္၊ ဘာေျပာတယ္ဆုိတာ အျပင္မွာ မေျပာရဘူးဆုိၿပီး ျပ႒ာန္းထားတယ္။ အဓိပၸာယ္က ဘာကုိရည္ရြယ္ တာလဲဆုိေတာ့ ေကာ္မတီထဲမွာ ေဆြးေႏြးၾကတဲ့ ကိစၥေတြက ေကာ္မတီ၀င္ေတြအၾကား လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိေဆြးေႏြးႏုိင္ေအာင္ အကာအကြယ္ေပးထားတာ။ တခ်ဳိ႕ကိစၥ ေတြက မိမိရဲ႕သေဘာထားကို လူသိရွင္ ၾကားေျပာဖို႔ ေကာင္းတာေတြရွိသလုိ၊ မေကာင္းတာေတြလည္း ရွိတယ္။ ဥပမာဆုိၾကပါစုိ႔။ မ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒ လိုဟာမ်ဳိး။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ နဲ႔ အမ်ားႀကီး ပတ္သက္ေနတဲ့ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ေရး နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အရည္အခ်င္း သတ္မွတ္တဲ့ကိစၥ လိုဟာမ်ဳိးေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ေကာ္မတီထဲမွာ ဘယ္သူက ဘယ္လို ေျပာတယ္ ဆုိတာမ်ဳိး ထုတ္ၿပီးေျပာရင္ ေပါက္ၾကားရင္ မေကာင္းတဲ့ ဂယက္ေတြရုိက္မွာစုိးလုိ႔။ ဒီဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ က်မွ လွ်ဳိ႕၀ွက္ရမယ္ဆုိၿပီး သတ္မွတ္တာမဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔ အရင္ ေကာ္မတီမွာ အဲဒီ စည္းကမ္းက ရွိၿပီးသားပဲ။ ဘယ္လို ျပႆနာေတြ ကို ေဆြးေႏြးတယ္ဆုိတာေတာ့ သိရမွာေပါ့။ ဘယ္အေျခ အေန ေရာက္ေနၿပီဆုိတာေတာ့ သိခြင့္ရမွာပါ။ ဘယ္သူက ဘယ္လိုရပ္တည္ေနသလဲဆိုတာမ်ဳိးေတာ့ အဲလုိမ်ဳိးေတာ့ေျပာလုိ႔မရဘူး၊ သိခြင့္မရႏုိင္ဘူးေပါ့။
ေမး။ ။ တကယ္လုိ႔ လွ်ဳိ႕၀ွက္ထားတဲ့ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြ ေပါက္ၾကားသြားရင္ ဘာေတြျဖစ္မလဲ။
ေျဖ။ ။ လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒ ေတြအရ အေရးယူမွာေပါ့။ လွ်ဳိ႕၀ွက္ခ်က္ေပါက္ၾကားတယ္ဆုိရင္ ေကာ္မတီ၀င္ အျဖစ္က ထုတ္ပစ္မလားေတာ့မသိဘူး။ အဲဒါလည္း စည္းကမ္းခ်က္ ဘယ္လိုသတ္မွတ္မလဲေတာ့မသိဘူး။
ေကာ္မတီ၀င္အျဖစ္ ရပ္စဲတာမ်ဳိးေလာက္ပဲရွိမွာပါ။
ေမး။ ။ တကယ္လို႔ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ သုံးသပ္ေရး ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ သတင္းမီဒီယာ ေတြက စုံစမ္း ေဖာ္ထုတ္ေရးသားမယ္ဆုိရင္ေကာ။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တဦးဦးဆီက သတင္းအခ်က္ အလက္ေတြရလို႔ ထုတ္ေဖာ္ၿပီး ေရးလုိက္မယ္ဆုိရင္ေကာ ဘယ္လိုအေရးယူမႈေတြရွိႏုိင္မလဲ။
ေျဖ။ ။ မေရးသင့္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ မွန္းၿပီး ေရးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ရတာေပါ့။ေကာ္မတီဘက္က ဘယ္သူ႕ဆီက ေပါက္ၾကားတယ္ဆုိတာ ရွာလိမ့္မယ္ထင္တယ္။ ေရးတဲ့မီဒီယာေတြအေနနဲ႔ကေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္လွ်ဳိ႕
၀ွက္ခ်က္ဥပေဒတို႔ဘာတုိ႔နဲ႔ ေတာ့ သြားၿငိမယ္ ထင္တယ္။ လႊတ္ေတာ္္ထဲမွာ ေရာက္လာတဲ့ စာရြက္စာတမ္း ေတြထဲက မီဒီယာေတြသိသင့္တဲ့ ကိစၥမ်ဳိးဆုိရင္ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ဆီပို႔တဲ့အခါမွာ လွ်ဳိ႕၀ွက္တုိ႔ ဘာတုိ႔ ေရးထားရင္ က်ေနာ္က မေပးရဲဘူး။ လွ်ဳိ႕၀ွက္တုိ႔ ဘာတုိ႔ မေရးထားရင္ေတာ့ က်ေနာ္ပုိ႔ေပးတယ္။ ဒါကလည္း လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒေတြထဲမွာ လႊတ္ေတာ္တြင္း ျဖန္႔ေ၀သည့္ စာရြက္စာတမ္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အေရးယူ ပုိင္ခြင့္မရွိ ဆုိတဲ့ ဥပေဒရွိလုိ႔ က်ေနာ္ လုပ္ရဲတာ။ ဒါေပမယ့္ လွ်ဳိ႕၀ွက္လုိ႔ ေရးထားရင္ က်ေနာ္လည္း မေပးရဲဘူး။
ေမး။ ။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပန္သုံးသပ္တာကို ၄ လအတြင္းမွာ အၿပီးလုပ္ႏိုင္ပါ့မလား။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ တုိင္းရင္းသား စည္းလုံး ညီညြတ္ေရး တို႔အတြက္ ျပင္ဆင္ခ်င္တဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ေသေသခ်ာခ်ာ သုံးသပ္မႈ ေတြလုပ္ႏုိင္ပါ့မလား။ ေနာက္ၿပီး တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ဒီမုိကေရစီအင္အားစု အားလုံးလုိလားတဲ့ အေျခခံ ဥပေဒ ျဖစ္တဲ့အထိ ျပင္ဆင္ႏုိင္ပါ့မလား။
ေျဖ။ ။ ျပင္တယ္ဆုိတာက အားလုံးက တသေဘာတည္း ျဖစ္တယ္ဆုိရင္ ျမန္မွာေပါ့။ အားလုံးဆိုတာက အဓိကက်တဲ့ တပ္မေတာ္ရယ္၊ျပည္ခိုင္ၿဖဳိးပါတီရယ္၊ သမၼတနဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕ ေတြေပါ့။ သမၼတက လႊတ္ေတာ္ထဲ မွာ လာၿပီး မဲေပးလုိ႔မရေပမယ့္ ၾသဇာရွိတယ္။ သမၼတက တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္အေပၚမွာေရာ၊ ျပည္ခိုင္ၿဖဳိးပါတီက ေခါင္းေဆာင္ပုိင္းအခ်ဳိ႕ေပၚမွာေရာ ၾသဇာရွိတယ္။
ဦးေရႊမန္းလည္း ေျပာထားၿပီးသားပဲ။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္တဲ့ေနရာမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္းကလည္း သေဘာတူဖုိ႔ လိုတယ္ဆုိတာက လႊတ္ေတာ္ထဲက ျပည္ခိုင္ၿဖဳိးအမတ္ေတြ၊ တပ္မေတာ္က လႊတ္ေတာ္အမတ္ ေတြက သေဘာေပါက္ဖို႔၊ သေဘာတူဖို႔လိုတယ္ဆုိတာေျပာတာပဲ။ တခ်ဳိ႕က ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကုိ တကယ္တန္းျပင္မယ္ဆုိရင္ ၃ လဆုိရင္ ရတယ္ဆုိတာ ေျပာေနၾကတယ္။ အားလုံးက ဒါကုိ ျပင္ရမယ္ဆုိၿပီး နားလည္ၿပီး သေဘာတူၾကရင္ေတာ့ ၃ လဆုိတာက ျဖစ္ႏုိင္တာေပါ့။ အခုက အဲလို သေဘာတူ ေနၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္က အျမင္မတူၾကဘူး။ ဟုိဘက္က ဒါက ဒီမုိကေရစီမက်ဘူး ျမင္ေပ မယ့္ အျခားဘက္က အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားရွိရမယ္ဆုိတာ ျမင္တယ္။ အဲဒါေတြ နားလည္ေအာင္ အခ်ိန္ တခုကိုယူ။ အျပန္အလွန္ ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္ရမယ္။ ဥပမာဆုိၾကပါစုိ႔။ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္း လႊတ္ေတာ္ထဲက ထြက္သြားဖို႔ဆုိတာက ဒီအခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုမွ မရႏုိင္ဘူး။ ဒီတေခါက္မွာလည္း လုပ္လို႔မရႏုိင္ေသးဘူး။ အဲဒါရႏုိင္ ဖုိ႔ဆုိရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္၊ တိုင္းရင္းသား ေဒသေတြကလည္း ဖြံ႕ၿဖဳိးုတုိးတက္ၿပီး ခြဲထြက္ခ်င္တဲ့စိတ္ မရွိေတာ့မွ၊ ျပည္တြင္းစစ္ကလည္း မရွိေတာ့ဘူး ဆုိေတာ့မွ တပ္မေတာ္သားေတြကလည္း လႊတ္ေတာ္ထဲက ထြက္ဖို႔ ေခါင္းၿငိမ့္မွာေပါ့။ အခ်ိန္လုံေလာက္ ေအာင္ ေပးဖုိ႔ လုိတယ္။ အခု ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ႀကီးလုပ္ဖို႔ တဖက္က ဖိအား ေပးေနတယ္။ ၃ လနဲ႔ လုပ္လို႔ရ တယ္ဆုိၿပီးေျပာေနတယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ျမင္ေနရတဲ့ အေျခအေနေတြအရ တခ်ဳိ႕ကိစၥေတြက ျပင္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ကို မလြယ္ဘူး။
ေမး။ ။ တပ္မေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ နဲ႔ ႀကံ့ခိုင္ေရး ကုိယ္စားလွယ္ေတြအၾကားမွာလည္း အဆင္မေျပမႈေတြရွိ ေနေတာ့ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖုိ႔ အလားအလာ ဘယ္လိုျဖစ္မလဲ။
ေျဖ။ ။ အဲဒါေၾကာင့္မုိ႔ အခ်ိန္ယူရမယ္လို႔ေျပာတာ။ ဘုံအက်ဳိးစီးပြားေတြျဖစ္တဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးရဖို႔ အခ်ဳိ႕ကိစၥေတြေလ်ာ့ေပးတာမ်ဳိး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ တုိင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ေရးအတြက္ ဥပေဒ ျပင္ဆင္မႈေတြ ျဖစ္လာဖို႔ ေတာ့ ေမွ်ာ္လင့္လို႔ရပါတယ္။ေနာက္တခုက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားမွာ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခရုိင္ တာ၀န္ခံေတြကုိျပည္သူလူထုက ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္တာမ်ဳိးေတြစနစ္ကို ပုိေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပး ႏုိင္ေတာ့ အဲဒါမ်ဳိးေတြေတာ့ ျပင္ေကာင္းျပင္ႏုိင္တာေပါ့။
ေမး။ ။ ဦးေရႊမန္းနဲ႔ ဦးသိန္းစိန္အၾကားမွာ ပဋိပကၡ အသြင္ေဆာင္တာေတြရွိေနေတာ့ အဲဒီအသြင္ေဆာင္မႈ ကေရာ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္မႈ အေပၚမွာဘယ္ေလာက္္အထိ သက္ေရာက္မႈရွိမလဲ။
ေျဖ။ ။ ဦးေရႊမန္းနဲ႔ ဦးသိန္းစိန္ၾကားက ပဋိပကၡက သက္ေရာက္မႈ ရွိႏုိင္တာေပါ့။ တခ်ဳိ႕ကိစၥေလးေတြက သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ညီညြတ္မႈၿပီးေတာ့ အျပန္အလွန္နားလည္မႈရွိၿပီးေတာ့ ဒါကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္ အနာဂတ္ အတြက္ ဒါ ျပင္သင့္ဖို႔ သင့္ပါတယ္ဆုိၿပီး စကားေျပာလုိက္ရင္ အဆင္ေျပ ႏုိင္တဲ့ကိစၥက အဲဒီလုိ ပဋိပကၡက ရွိေနေတာ့ မေျပလည္ႏုိင္ဘူးေပါ့။ ေနာက္ၿပီး ဦးသိန္းစိန္က တေယာက္တည္း မဟုတ္ဘူး။ သူ႔ဘက္မွာလည္း သူ႕အုပ္စုနဲ႔ ရွိေနတဲ့အခါက်ေတာ့ ပုဂၢဳိလ္ေရး ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သူက ျဖဴတယ္ဆုိရင္ ကုိယ္က မည္းတယ္ဆုိတဲ့ အစြဲေတြနဲ႔ ခ်ည္းကပ္မႈမ်ဳိးေတြနဲ႔ တုိင္းျပည္အတြက္ မေကာင္းႏုိင္ဘူး။ အဲလိုဟာမ်ဳိးေတြက မေမွ်ာ္လင့္တဲ့ေနရာမွာ ရွိလာႏုိင္တယ္။
ေမး။ ။ အခု ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ သုံးသပ္မႈက သိပ္မေတာ့အမ်ားႀကီးေမွ်ာ္လင့္လို႔မရဘူးလို႔ ေျပာခ်င္တာ လား။
ေျဖ။ ။ ဟုတ္တယ္။ မွ်တတဲ့ ခ်ည္းကပ္မႈမ်ဳိးနဲ႔ လုပ္ရင္ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔တုိင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ေရး အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ႏုိင္တယ္။ မွ်တတဲ့ခ်ည္းကပ္မႈ ရွိဖို႔လိုတယ္။ အျပင္မွာလည္း ဖက္ဒရယ္စစ္စစ္ဆုိလို႔ရွိရင္ ရွစ္ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္ရမယ္။ ကုိယ္ပုိင္တပ္နဲ႔ ကုိယ္ပုိင္ရဲတပ္ဖြဲ႕နဲ႔ျဖစ္ရမယ္တို႔ အဲလိုမ်ဳိးေတြ ေျပာလုိ႔ ဆိုလို႔ ရၿပီဆုိၿပီး ဇြတ္အတင္းေျပာရင္ ပုိၿပီးေ၀းသြားမွလည္း စိုးတယ္။ ဘာမွ မရမွာလည္း စုိးတယ္။ လက္ေတြ႕ႏုိင္ငံ ေရးကို သိတဲ့ ပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးေတြ၊ ႏွစ္ဖက္လုံးက ယုံၾကည္မႈရတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြက တဖက္နဲ႔ တဖက္ နားလည္ေအာင္ ေျပာရင္ရတယ္။ သမၼတနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ၾကားမွာ အဲဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ျပႆနာ သိပ္မရွိဘူး ထင္တယ္။ ျပႆနာေတာ့မရွိဘူး။ သုိ႔ေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕က နားလည္မႈ ရွိဖုိ႔ေတာ့လုိတယ္။
ဧရာ၀တီ
No comments:
Post a Comment